De ce ai nevoie să setezi pentru afacerea ta un obiectiv SMART
Să fii antreprenor în 2019 cu siguranță este o provocare. Poate că ai început activitatea în câmpul muncii fiind angajat, având sarcini bine stabilite, teremene limită de respectat și un șef care te motiva constant. Ei bine, când ești pe cont propriu, când alegi să îți deschizi o afacere lucrurile se complică. Există o vorbă în popor care spune că tu centrezi, tu dai cu capul.
Din păcate, antreprenoriatul nu este întotdeauna atât de glamoros cu pare la prima vedere. Ai nevoie de planificare, disciplină și foarte multă muncă. Deja am vorbit despre bugetul de marketing, dar înainte să te apuci de treabă lasă-ne să îți prezentăm o tehnică prin care îți poți seta obiective specifice, măsurabile, accesibile, relevante și măsurabile în timp. Exact, tocmai am descifrat acel SMART din titlu.
Istoria acestor obiective începe, oficial, din 1981 când revista Management Review publică un articol ”There’s a S.M.A.R.T. way to write management’s goals and objectives” scris de George T. Doran în care acesta propune o tehnică de organizare și administrare eficientă a timpului și resurselor cu scopul de a atinge anumite obiective.
Dacă simți că ai nevoie de ajutor, te invităm să ne scrii la adresa contact@sweetlime.ro
Mai puțină vorbărie și mai multă acțiune. Atunci când setezi un obiectiv, nu uita că acesta trebuie să fie specific. Când spun acest lucru mă gândesc la claritate, ceea ce nu lasă nici o urmă de interpretare. Dacă vorbim despre o strategie de Social Media Awareness, adică o creștere a popularității unei afaceri pe Facebook, și avem în vedere ca obiectivul să fie specific, nu putem spune doar că:
Ne dorim să creștem pagina de Facebook.
Ideal ar fi să oferim ceva concret cum ar fi:
Ne dorim să ajungem la 1.000 de prieteni pe Facebook și 10% dintre ei să ne viziteze localul.
Urmează la măsurarea obiectivului. Așa cum am spus deja, marketingul este o artă și o știință, iar cea din urmă se bazează mereu pe dovezi incontestabile. Așadar, nu poți seta un obiectiv fără să ai o modalitate de măsurare a rezultatelor. Din fericire, există atâtea intrumente prin care poți analiza, măsura și digera cifre (vom vorbi despre ele într-un articol viitor).
Dacă privim exemplul de mai sus, cel ideal, observăm că acesta este și măsurabil. Facebook oferă paginilor și afacerilor o paletă largă și stufoasă de statistici prin care un Social Media Analyst poate descifra dacă obiectivul a fost sau nu atins.
Accesibilitatea se referă la ușurința atingerii obiectivului și al resurselor pe care acesta le implică.
Spre exemplu, dacă ești un antreprenor la început de drum și ai un buget limitat și modest de promovare, nu este deloc accesibil să îți propui să 1.000.000 de urmăritori pe Instagram. Aici intervine relevanța și măsurarea în timp.
Ceea ce am scris mai sus nu trebuie să te descurajeze, dar nu te poți aștepta să ajungi la 1.000.000 de urmăritori într-o singură lună care să fie cu adevărat interesați de produsul tău.
Ne dorim să ajungem la 10.000 de prieteni pe Facebook și 20% dintre ei să ne viziteze localul în următoarele 6 luni.
Cu toate acestea, nu uita că relevanța est și ea importantă. Dacă ai un local, să continuăm exemplul de mai sus, dedicat adolesenților, iar tu te adresezi lor doar pe Facebook, s-ar putea să nu îți îndeplinești obiectivul pentru că aceștia sunt mai puțin interesați de rețeaua anterior menționată și mai mult de YouTube.
Ar fi foarte multe de discutat despre acest subiect, iar dacă te interesează te invităm să te abonezi la newsletter-ul nostru. Revenim cu articole relevante și utile pentru afacerea ta. Te poți abona completând adresa ta de e-mail pe coloana din dreapta.
Așadar, această metodă de a gândi un obiectiv SMART poate părea o corvoadă, dar noi credem că este un continuu exercițiu și multă adaptare pe parcurs în implementarea strategiei. Dacă până acum am vorbit despre cum ajungi la client, în articolele următoare vom aborda teme precum ce își dorește clientul și de ce te-ar alege pe tine.