SEO: Înțelege mai bine optimizarea pentru motoarele de căutare
Ce este SEO?
SEO sau Search Engine Optimization reprezintă procesul de a influența vizibilitatea unui website sau a unei pagini în rezultatele organice ale unui motor de căutare.
Practic, SEO este acea metodă prin care, organic, poți face ca site-ul tău sau o anumită pagină să fie prima sau printre primele pe care un utilizator le vede atunci când caută ceva pe Google sau pe orice alt motor de căutare existent (Bing, Yahoo, Ask, AOL sunt doar câteva exemple de concurență pentru Google).
Bineînțeles, criteriile după care motoarele de căutare realizează rankingul paginilor sunt cel puțin ambigue, dacă nu complet imposibil de înțeles și, ca un noroc, se schimbă rapid, fără a anunța în prealabil utilizatorii. Cu toate acestea, există câteva principii de bază pe care le respectă și de care ar trebui să ții cont atunci când începi să iei în considerare SEO pentru afacerea ta.
Astfel, din punctul de vedere al motoarelor de căutare, site-ul tău ar trebui să se încadreze în următoarele cerințe:
- Să conțină pagini de calitate, cu informații relevante pentru căutarea utilizatorului.
- Să conțină cuvintele cheie căutate, integrate într-o manieră cât mai naturală în site.
- Să se bazeze pe o rețea puternică de backlinkuri de calitate.
- Să prezinte interes pentru utilizatorii trecuți, adică să aibă un bounce rate mic și multe accesări.
- Să aibă o viteză de încărcare satisfăcătoare pentru utilizator.
- Să fie mobile friendly.
- Să ofere content unic sau într-o proporție mai mare decât contentul duplicat.
Par multe și dificil de îndeplinit, dar cu puțină atenție și un plan bine pus la punct încă din momentul în care începi să construiești site-ul, vei descoperi că a face SEO a fost cea mai bună decizie pe care ai luat-o pentru site-ul tău.
Cele mai frecvente întrebări legate de SEO?
Când încep să ia în considerare SEO, majoritatea persoanelor se confruntă cu aceleași întrebări:
- De ce am nevoie de SEO?
- Cum pot să îmi optimizez site-ul din punct de vedere SEO?
- Cât timp trebuie să aloc pentru SEO?
- Cum să fac diferența dintre sfaturile bune și sfaturile mai puțin bune legate de SEO când există atât de multe pe internet?
- Cum pot utiliza SEO pentru a obține mai mult trafic relevant, mai multe leaduri, mai multe vânzări și, deci, un profit mai mare?
La toate acestea și nu numai vom răspunde în continuare. Însă, înainte de a-ți vorbi despre SEO, trebuie să trecem puțin prin psihologia internautului, dacă e să ne exprimăm poetic.
Pe internet oamenii caută, în general, lucruri foarte specifice. Acestea pot avea legătură directă cu afacerea ta sau doar parțial. Totuși, fiecare căutare reprezintă o oportunitate de a te conecta cu posibilii clienți și tocmai cu această problemă te poate ajuta SEO.
Dacă reușești să răspunzi întrebărilor și să oferi soluții, te transformi într-o sursă de încredere, iar oamenii vor reveni pe site-ul tău și se vor transforma în clienți.
Cuvintele cheie
Pentru a putea răspunde întrebărilor, trebuie să îți cunoști foarte bine posibilii clienți, dar și compania. Ce îi interesează? Ce probleme au? Ce limbă utilizează? De la cine mai cumpără? Care este nevoia pe care o poți satisface tu? Care sunt întrebările la care poți oferi răspuns?
Primul pas în orice strategie de SEO este să identifici cuvintele cheie pentru care vrei să ocupi primele locuri în căutări. Pentru aceasta trebuie să îți dai seama cât este de căutat un anumit cuvânt cheie. Cu cât acesta este mai căutat cu atât este audiența mai mare.
Bineînțeles, Google nu îți spune direct 150.000 de oameni au căutat case ecologice, de exemplu, însă îți oferă un instrument care te poate ajuta considerabil în procesul de identificare a cuvintelor cheie: Google Search Console. Acesta este foarte ușor de instalat și îți oferă informații relevante, dar dacă ai nevoie de ajutor pentru a te familiariza cu el este preferabil să apelezi la profesioniști în domeniu.
Bineînțeles că numărul de persoane care caută cuvântul cheie nu este singurul factor relevant atunci când identifici cuvintele cheie. Contează și relevanța acestora pentru clienții tăi, dar și ceea ce face concurența. Care sunt cuvintele pentru care aceștia înregistrează cel mai mare succes? Este convenabil ca și timp și costuri să încerci să îi depășești utilizând aceleași cuvinte sau ar fi mai bine să identifici alți termeni relevanți pentru publicul țintă și să te concentrezi pe acestea?
Nu uita, scopul nu este să apari în toate căutările. Scopul tău final este să găsești acei oameni care s-ar putea tranforma în clienți.
Cum să faci SEO eficient
După ce ai creat un profil detaliat al publicului țintă – subiect pe care l-am abordat și în articolele precedente – și ai identificat cuvintele cheie pentru care vrei să te clasezi cât mai sus în motoarele de căutare, este momentul să te apuci efectiv de treabă și să îți crești șansele.
În acest moment, există două strategii pe care trebuie să le urmezi. În primul rând, trebuie să îți optimizezi site-ul, adică să faci on page SEO. Apoi, după ce totul este bine pus la punct aici, trebuie să faci pasul următor și să încerci să îți crești rankingul paginii, făcând off page SEO.
On Page SEO
Ceea ce trebuie să știi de la bun început este că fiecare pagină de pe site-ul tău trebuie să fie optimizată din punct de vedere SEO. Dacă este vorba despre un site mai complex, atunci trebuie să identifici acele pagini care reprezintă cel mai bine cuvintele cheie pentru care vrei un ranking foarte bun și să creezi o structură de suport în interiorul site-ului pentru ele.
În continuare vom discuta despre cum trebuie să arate o pagină optimizată din punct de vedere SEO:
- Titlul paginii – adică ceea ce apare în partea de sus a paginii de google, trebuie să conțină cuvântul sau cuvintele cheie. Totuși, ia în considerare faptul că acesta nu trebuie să fie foarte lung. Deși se măsoară în pixeli, este optim să aibă undeva între 55 și 60 de caractere.
Nu te culca pe ureche gândindu-te că este suficient să înșiri cuvintele cheie în această secțiune a paginii. Titlul trebuie să fie clickable și să sune foarte natural. Chiar dacă motorul de căutare este cel care face rankingul, utilizatorul este cel care accesează site-ul.
- Descrierea meta – este un element care nu apare pe pagina propriu-zisă, însă apare în căutările google. Aceasta trebuie să descrie onest conținutul paginii, incluzând cuvintele cheie întro manieră relevantă și naturală, care să atragă atenția utilizatorului.
După titlu, descrierea meta este elementul care ar trebui să convingă un posibil client să aleagă pagina ta în detrimentul altor pagini.
- Contentul – reprezintă conținutul propriu-zis al paginii și am discutat pe larg despre el în acest articol pe care ar trebui să îl citiți în întregime, dacă nu ai făcut-o deja.
Pe scurt, însă, vom sublinia importanța relevanței contentului. Este esențial să răspunzi unor întrebări specifice și rapide atunci când creezi content de susținere pentru paginile tale. La fel de important este să oferi informații pe care lumea va frea să o dea mai departe și către care să își redirecționeze linkurile, atunci când contentul este de tip cornerstone.
- Imaginile – da, SEO poate fi făcut și pe imagini și poate atrage mult trafic pentru site-ul tău. Pentru a face acest lucru este necesar să dai un nume relevant tuturor imaginilor pe care le încarci pe fiecare pagină și să le optimizezi dimensiunea. În plus, poți adăuga posibilitatea de a da share imaginilor direct în rețelele sociale, ceea ce ar putea să facă tot contentul tău mult mai ușor de share-uit de către utilizatori.
- Atributul alt – acest element HTML specific imaginii primește propriul său punct pe lista de optimizare deoarece rolul său este acela de a ajuta utilizatorul să își facă o idee despre conținutul imaginii în cazul în care aceasta nu mai este disponibilă pe pagină.
O altă funcție a atributului alt este aceea de a ajuta motoarele de căutare să identifice content relevant. În aceste condiții, atributul alt nu trebuie să fie niciodată o îngrămădire de cuvinte cheie, ci o descriere detaliată a imaginii, realizată într-un mod cât mai natural. Este singura modalitate în care poți evita filtrele de supraoptimizare.
- Structura URL-ului – aceasta este adresa paginii sau a site-ului tău pe care o văd toate motoarele de contare. Ea este importantă din două puncte de vedere:
- trackingul – pentru motoarele de căutare este mult mai ușor să clasifice informația atunci când url-ul este segmentat și structurat logic
- shareability – adică cât este de ușor de distribuit URL-ul – URL-urile mai scurte și descriptive sunt mai ușor de copiat și de dat mai departe. În plus, se întâmplă mult mai rar ca acestea să fie scurtate din greșeală.
În aceste condiții, cum trebuie să arate URL-ul? Scurt și la subiect, conținând cuvântul cheie. De asemenea, el trebuie să rămână neschimbat, iar dacă schimbarea lui devine imperios necesară, URL-ul vechi trebuie redirecționat întotdeauna către cel nou deoarece linkurile broken???? scad rankingul site-ului în motoarele de căutare.
- Schema – dacă până acum nu ai auzit niciodată de schema, nu te teme, suntem aici să te ajutăm. Schema reprezintă un tip de micro date ce permit motoarelor de căutare să navigheze mai ușor pe site-ul tău și să interpreteze datele mai eficient. Adică să răspundă mai bine întrebărilor utilizatorilor.
Schema se integrează direct în codul HTML al unei pagini, lucru ce ar trebui făcut de către un profesionist dacă nu ai cunoștințe în acest domeniu.
Deși în prezent nu este un factor de ranking al motoarelor de căutare, schema poate fi elementul decisiv pentru alegerea paginii tale în defavoarea unei alte pagini deoarece include elemente precum ratingul, numărul de like-uri, numărul de comentarii etc.
Tot la capitolul on page SEO, deși se referă la întregul site, intră și arhitectura acestuia. Modul în care sunt organizate paginile și linkurile interne influențează modul în care contentul este poziționat în rezultatele căutărilor.
Toate motoarele de căutare sunt atente la acele pagini pe care tu le evidențiezi pe site-ul tău și principala metodă internă prin care poți face acest lucru este să pui link de pe alte pagini spre cea pe care vrei să o crești în ranking. Dar nu este suficient să pui linkurile random. Contează și:
- textul ancoră pe care îl folosești pentru linkuri. Acesta trebuie să fie descriptiv și relevant.
- care sunt cele mai apreciate pagini deoarece acestea vor putea da un boost mai puternic și altor pagini de pe site-ul tău
- cât de ușor sunt de accesat paginile pe care vrei să le evidențiezi de pe home page
Acum că am văzut ce ar trebui să faci pe site-ul tău, haide să vedem care este strategia în deplasare.
Off page SEO
După cum spuneam, pentru a obține cele mai bune rezultate SEO nu este suficient să te limitezi la propriul site. Astfel, off page SEO reprezintă tot ceea ce poți face pe alte site-uri pentru a-ți crește rankingul.
Ideea este să găsești site-uri cu o reputație bună, cu autoritate, aflate sus în rankingul google, care să trimită linkuri către site-ul tău. Cum poți face acest lucru?
- cu o strategie de backlinking: poți face tu guest posting pe alte site-uri
- fiind foarte activ în social media creând content interesant, ușor de share-uit aici
- colaborând cu influencerii, subiect pe care îl vom aborda în detaliu într-un articol viitor (deci înscrie-te la newsletterul nostru dacă nu ai făcut-o deja pentru că vin chestii foarte cool)
- fiind constant în activitatea ta, astfel încât să îți ții urmăritorii engaged
Nu uita, când vine vorba de autoritate fake it til you make it nu merge. Trebuie să îți alegi cu grijă colaboratorii astfel încât aceștia să te ajute să crești, nu să te tragă în jos. Sau, dacă găsești persoane cu potențial, ajută-le tu să crească, după care veți evolua împreună.
Cele mai frecvente probleme de SEO
După cum probabil ți-ai dat seama, SEO nu este chiar floare la ureche. Sunt nenumărate aspecte de care trebuie să ții seama, deci nenumărate aspecte ce o pot lua razna pe măsură ce încerci să îl implementezi pe site-ul tău.
Cele mai frecvente probleme de SEO țin de content și de cuvintele cheie.
Astfel, când vine vorba de content, ceea ce poate să te tragă în jos în motoarele de căutare este contentul duplicat. Acesta poate fi un duplicat veritabil, atunci când exact același content există în mai multe locuri, fie că vorbim despre website-uri diferite, pagini diferite sau orice alte locații de pe internet. Google nu apreciază deloc copiile și de aceea trebuie să te asiguri că tot ceea ce creezi în materie de content este unicat.
Contentul duplicat poate fi și aproximativ, adică acel content destul de ”subțire” care apare de cele mai multe ori de site-urile care au mai multe locații, produse similare cu aceeași descriere, pagini similare cu același tip de content. Un astfel de site trebuie să își perfecționeze sistemul de indexare al produselor astfel încât duplicatul să dispară.
În ceea ce privește cuvintele cheie, cea mai mare problemă de SEO care poate să apară este canibalizarea acestora. Acest lucru se întâmplă atunci când același cuvânt cheie este folosit pe mai multe pagini. Deși pare contraintuitiv, folosirea aceluiași cuvânt cheie pe mai multe pagini afectează capacitatea generală a site-ului de a avea o pagină cu rezultate puternice în google. Practic motoarele de căutare nu văd faptul că tu ai abordat de mai multe ori aceeași problemă în încercarea de a fi mai explicit, ci doar mai multe pagini slabe care oferă informații cel mai probabil incomplete.
Alte posibile probleme includ vârsta contentului – google are nevoie de o perioadă de timp de la apariția contentului până la apariția sa în rankingul său – broken links, o monetizare excesivă a site-ului, cât este site-ul de mobile friendly, dar și cât de ușor este de utilizat de către utilizator.
Bineînțeles, toate acestea sunt ușor de depășit dacă acorzi atenție contentului și care îl creezi și pornești cu o strategie de SEO încă de la crearea site-ului.
Cum să urmărești și să măsori rezultatele?
Ai făcut tot ceea ce se putea din punct de vedere SEO până în acest moment. Cum îți dai seama dacă strategia ta va da rezultate sau nu?
Ei bine, răspunsul este destul de simplu: stabilești KPI relevanți, adică acei indicatori ai performanței care contează pentru brandul tău. Dar înainte de a decide care sunt cei mai indicați KPI pentru tine este important să știi care sunt top ranking factors urmăriți de google:
- Relevanța site-ului
- Backlinks de calitate
- Experiența utilizatorului
- E-A-T: Expertiza, Autoritatea, Trustworthiness adică gradul de încredere al utilizatorilor în site
- Imaginile
- Linkurile outbound
- Vârsta contentului
- Semnalele primite din social media
- Structura site-ului
Având în vedere acești factori și plecând de la ideea că ai optimizat deja site-ul din punct de vedere SEO, îți recomandăm următorii KPI:
Rankingul cuvintelor cheie
Chiar dacă faci SEO pentru mai multe cuvinte cheie, este important să fii conștient de faptul că nu vei fi primul pentru toți termenii de căutare. Totuși, este important să urmărești acest indicator deoarece el spune multe despre sănătatea site-ului, dacă acesta se încadrează în standardele motoarelor de căutare sau nu.
Fii atent cât de multe dintre pagini se situează pe poziții foarte ridicate în google. Câte dintre cuvintele cheie oferă ca și rezultat site-ul tău ca primă sursă de informații sau de vânzare? Urmărind aceste aspecte vei vedea și ce face diferit concurența și ce ai putea îmbunătăți.
Traficul organic
Traficul organic este un indicator foarte important al volumului de vizitatori care vin din motoarele de căutare (și nu numai), dar și al locului pe site în care aceștia ajung. Pentru aceasta, cel mai bun instrument de măsură este Google Analytics, care odată conectat la site-ul tău îți oferă informații extrem de importante despre vizitatorii site-ului.
Totuși, în cazul traficului organic este important să treci peste oamenii care caută branded content, adică au ajung la tine pe site căutând site-ul tău în mod specific. Aceștia sunt importanți, însă ei au venit pentru că te cunoșteau deja, iar prin SEO scopul tău este să atragi oamenii care nu te cunosc, iar eforturile tale trebuie să se îndrepte în acestă direcție.
Leadurile organice
După cum spuneam, scopul SEO este de a atrage noi leaduri, adică oameni care nu te cunosc, dar sunt predispuși să cumpere de la tine, chiar dacă nu o fac de la prima vizită.
Pentru aceasta trebuie să faci tracking de e-commerce tot în Google Analytics. Acesta te va ajuta să vezi cine convertește dintre cei care au ajuns pe site-ul tău dintr-un search organic.
Dacă Google Analytics pare din ce în ce mai complicat îți recomandăm să apelezi la profesioniști care să te ajute să îți dai seama cum să utilizezi la capacitate maximă acest tool esențial oferit de Google.
Cea mai simplă strategie de SEO
Acum că ai stabilit și ce indicatori de performanță urmărești vrem să îți oferim cea mai simplă strategie de SEO posibilă. Pentru majoritatea afacerilor această strategie în 3 pași este mai mult decât suficientă pentru a culege toate roadele oferite de SEO:
- Identifici cuvintele cheie pentru care vrei să ai un ranking foarte bun în motoarele de căutare.
- Te ocupi în amănunt de toate aspectele tehnice pe care le-am descris în partea de On page SEO.
- Pui pe hârtie o strategie de backlinking și de sharing.
Simplu ca bună ziua. Dacă nu pare așa, nu mai sta pe gânduri și cere ajutor specializat. SEO poate aduce multe beneficii companiei tale, însă doar dacă este făcut așa cum trebuie. Dacă simți că nu ai cunoștințele sau expertiza necesară, lasă-ne un mesaj și hai să discutăm despre ceea ce putem face pentru brandul tău.